NOHAB mozdony, legenda a magyar vasútnál
A MÁV NOHAB mozdonyai menetrendszerinti közlekedésben utoljára épp a Balcsi északi partján teljesítettek szolgálatot. Szerencsére különféle retro napok és nosztalgiamenetek alkalmával elő-előkapják ezeket a csodás gépeket.
A 60-as években a gőzkorszak felszámolása zajlott a MÁV-nál, és egy tender keretében a NOHAB Di 3a típusára esett a választás, amely a MÁV M61-es sorozataként került be a vasúttörténetbe, 20 dízelmozdonyt vásárolt a magyar vasúttársaság, 1963-64-ben meg is történt a gépek leszállítása.
A típus megbazhatóságával kivívta a tiszteletet magának vasutas berkekben, NOHAB-ot vinni presztízs lett. A MÁV hajlott volt újabb svéd mozdonyok beszerzésére, de a szovjetek nem nézték jó szemmel a nyugati beszerzést. Külső nyomásra aztán így kerültek orosz Szergej mozdonyok a magyar vasúthoz.
Mozdonysorsok, a NOHAB-ok utóélete
A 20 darabos flottából 13 mozdony már sajnos nincs közöttünk. Volt amelyet selejteztek, elbontottak. Az M61 004-es Badacsonyábdinál balesetezett 1999-ben. Ennek a darabnak az orra a tapolcai állomáson megcsodálható. Az összes példányt 200.12.21-én vették ki a menetrendszerinti forgalomból, utoljára épp a Balaton északi partján teljesítettek szolgálatot.
Azóta láthatók különféle retronapokon, nosztalgiaszerelvények élén, közlekedésük általában rajongók hadát vonzza az állomásokra és a bejárt vasúti pályák közelébe. Elkészítettük a NOHAB M61 001-es mozdony művészi nyomatát, így most akár linómetszet formájában is megvásárolható, és dekorálhatja a vasútbarátok falait.