Blog

NOHAB a Balaton körül

2021.02.10 22:01
NOHAB a Balaton körül

NOHAB dízelmozdony, a MÁV retro hétvégék sztárja

Az ízlésekről nehéz vitatkozni, talán nem is feltétlenül érdemes, de kétségtelenül akadnak olyan formák, amelyek az emberek többsége számára szemet gyönyörködtetőek. Ilyen például a legendás NOHAB mozdonyok alakja, amelyek ezreket vonzanak manapság különféle vasúti nosztalgiamenetek megtekintésére. A NOHAB a vasút “Csengetett, Mylordja” abban az értelemben, hogy bár nemzetközileg ismert a mozdony és a sorozat is, talán mindkettő Magyarországon vált a maga kategóriájának legkultabb példányává.

2020 nyarán egy véletlen következtében minket is bevonzott a balatoni MÁV retro hétvége, ahol nem csak a svéd NOHAB mozdonyok, de más, legendás vasúti járművek is megfordultak a Balaton északi vasútvonalán. Szóval egy véletlen folytán épp a csopaki vasútállomás környékén jártunk, amikor egy feltűnően szép mozdony állt meg a síneken. Rémlett, hogy korábban láttam már ilyet a környéken, és úgy emlékeztem, hogy egy jó ideje (2000. december 21.) már nem járnak ezek a remek gépek a Balaton partján menetrendszerinti járatokkal. Rövid keresgélés után kiderült, hogy a MÁV egy retro hétvége keretében levezényelt néhány szép vasat a Székesfehérvár-Tapolca vonalra, örömöt szerezve megannyi vasútbarátnak.

 

 

MÁV M61-es sorozat, a legendás NOHAB mozdonyok

A magyar NOHAB flotta történetét már sok helyen leírták, ezt nem is részleteznénk, de pár fő mérföldkövet megosztunk. 

1960-ban a MÁV a gőzkorszak felszámolása érdekében új mozdonyokat akart beszerezni. Egy tender keretében a NOHAB gyár gépeit választották, eredeti típusjelük alapján a Di 3a-kat, amelyek a MÁV-nál az M61-es sorozat néven futottak. A magyarok 20 mozdonyt vettek, 1963-64-ben történt meg leszállításuk. Az új mozdonyok vasutas körökben komoly elismerést szereztek megbízhatóságukkal. Más, a hazai vasúton futó dízel típusokhoz képest sokkal kevesebb volt szervizigényük, még elöregedő korukban is. Mozdonyvezetőként NOHAB-ot vinni pedig presztízst jelentett.

A MÁV-nál lett is volna igény további NOHAB-ok beszerzésére, de a nagy testvér közbeszólt, a szovjetek nyomására kerültek később a Szergej mozdonytípusok Magyarországra a NOHAB-ok helyett. Persze azoknak a gépeknek is megvan a romantikájuk, az a mondás járta, ha a déli parton elindult egy Szergej, még a tanúhegyek között is visszhangzott a motorhang. A NOHAB-oknak még két nagy előnyük volt a szovjet ipar remekeivel szemben: azonkívül, hogy jóval csendesebbek, kevesebbet is fogyasztottak, illetve kevesebb karbantartást igényeltek.

NOHAB a Balatonnál

NOHAB és a Balcsi

A svéd mozdonyok eleinte országszerte a főbb vonalakon jártak, de idővel a vasútvillamosítási láznak köszönhetően kiszorultak a villanyüzemű szakaszokról. A 80-as, 90-es évektől elsősorban a Balaton északi partján teljesítettek szolgálatot. Így a típus összefonódott az ország egyik legszebb vasútvonalával. A mozdonyok megannyi turistát szállítottak a vízpart mellé, a vadregényes tanúhegyek között kanyarogva. Menetrendszerinti közlekedésüket 2000. 12. 21-én szüntették meg az országban. Szerencsére a vasútimádók körében kivívott tekintélye miatt nem került szétbontásra az összes. Az eredeti húszas szériából hét menekült meg a lángvágótól. 

NOHAB a csopaki állomáson hajnalban

NOHAB a csopaki állomáson hajnali fényben

És formailag mitől tud szexi lenni egy 102 tonnás és majd 19 m hosszú mozdony?

A NOHAB Di 3a szériát 1954-től gyártották. Ezek a mozdonyok is buldog orrú típusnak számítanak nyomott orruk miatt, amely több széria összefoglaló neve. Az első ilyen típus a General Motors EMD F-Units típusa, amelyet 1939 óta gyártottak. A lekerekített, letisztult geometrikus formák a bauhaus időszak vége felé feltétlenül magukban hordoztak egyfajta futurisztikus jelleget. A minimalista, letisztult formák ma éppen divatban vannak ismét, így a szemnek időtállóságot sugároz a NOHAB vonalvezetése.

Emellett meggyőződésünk, hogy sokak számára vasutas berkeken kívül is sok pozitív emléket hordoz magában az a tény, hogy NOHAB vontatta szerelvényekkel jutottak el évtizedekig nyaralásuk kedves helyszínére, a Balatonhoz. Most nekik, és a svéd gyár kiváló mozdonyának minden kedvelőjének elkészítettük a “NOHAB a Balatonnál” linómetszetet, s bízunk benne, hogy elnyeri tetszéseteket a NOHAB MÁV M61 001-es, amint a Balaton partján hasít, immáron elsősorban csak retro napokon.

NOHAB linómetszet a DelectArt Webshopban

NOHAB retro linómetszet